GNP – grupa natężenia pracy
a – w przypadku jezdni dźwignic 3 i 4 GNP, celowośc zastosowania stali Re min ˃ 355 MPa powinna być sprawdzona z uwzględnieniem zmęczenia
b – grubość kształtownika w mm
1. Obciążenia – wytyczne szczegółowe:
a) obciążenia pionowe suwnicami 5 i 6 GNP przyjmuje się jako obciążenia zmienne
b) obciążenia poziome, pionowe (innym przypadku niż powyżej), pomostów, chodników schodów przyjmuje się jako obciążenia zmienne krótkotrwałe
c) uderzenie dźwignicy w odbój przyjmuje się jako obciążenie wyjątkowe
d) jeżeli w nawie występuje więcej niż jedna dźwignica to do obliczeń przyjmuje się dwa urządzenia oddziałowujące jednocześnie
e) dla suwnic wspornikowych przyjmuje się naciski kół na tory (wg charakterystyki suwnicy) oraz siły hamowania suwnicy równe 0,1 nacisku kół (bez współczynnika dynamicznego), natomiast nie uwzględnia się sił hamowania wózka
2. Kojarzenie obciążeń
a) pionowe obciążenia suwnicami (ze współczynnikiem dynamicznym)
b) pozioma siła hamowania wózka (bez współczynnika dynamicznego)
c) ciężar własny belki i chodnika
d) obciążenie użytkowe chodnika (nie dotyczy pomostów remontowych)
e) oddziaływanie konstrukcji hali (np.: dachu, ścian)
3. Ugięcia nie powinny przekraczać (l – rozpiętość belki, h – poziom jezdni suwnicowej)
a) l/400 – przy obciążeniu belki suwnicami o napędzie ręcznym oraz wciągnikami i wciągarkami jednoszynowymi
b) l/500 – przy obciążeniu suwnicami o udźwigu do 50t
c) l/600 – przy obciążeniu suwnicami o udźwigu ponad 50t
d) l/1000 i ≤ 10mm
- przemieszczenie poziome podpór (słupów) wolnostojących estakad, a także jezdni dźwignic 5 i 6 GNP eksploatowanych w budynkach zamkniętych (z wyjątkiem suwnic hakowych, magazynowych i warsztatowych) nie powinno przekraczać:
e) h/2000 – w kierunku wzdłużnym
f) h/1000 – w kierunku poprzecznym, gdy jest rozpatrywany płaski układ statyczny
g) h/1500 – w kierunku poprzecznym, gdy uwzględnia się współpracę sąsiednich układów (w kierunku jazdy suwnicy)
Ponadto niezależnie od GNP, względna przemieszczenia poziome podpór belek podsuwnicowych (zmienna prześwitu) nie powinno przekraczać 20mm gdy prędkość jazdy mostu suwnicy νjm ≤ 80 m/min oraz 12mm przy νjm ˃ 80 m/min.
4. Obliczenia statyczne belek. Norma przewiduje następujące typy układów konstrukcyjnych
a) belki pełnościenne bez stężeń
b) belki pełnościenne ze stężeniem blachownicowym poziomym
c) belki pełnościenne ze stężeniem kratownicowym poziomym
d) belki kratownicowe płaskie (można stosować do suwnic umiarkowanie obciążonych i eksploatowanych, gdy GNP belki nie jest wyższa niż 4B
e) belki kratownicowe przestrzenne
f) belki skrzynkowe
5. Jezdnie suwnic podwieszonych projektuje się zwykle jako belki o przekroju:
a) dwuteowym walcowanym
b) złożonym
c) nie zaleca się stosować belek ażurowych
6. Kozły odbojowe projektuje się jako sprężyste lub twarde z nakładką sprężystą lub gumową. Siłę uderzenia w odbój określa się wg. charakterystyki zderzaka dźwignicy na podstawie wartości energii kinetycznej Ek